Minimalne zamówienie – MOQ

30 września 2021
Udostępnij

Czyli jak zamawiać aby opłacało się i dla zamawiającego i dla drukarni.
Niezależnie od tego czy mowa o drukarni cyfrowej, czy offsetowej zlecenie na wydruk może być złożone nawet na jedną sztukę produktu.
Pytanie brzmi: Jaka w tej sytuacji będzie cena?

MOQ (Minimum Order Quantity) czyli minimalna wartość zamówienia w ogólnym pojęciu oznacza liczbę sztuk produktu, które minimalnie musimy zakupić u danego producenta aby sprzedaż była dla niego opłacalna. MOQ wpływa przede wszystkim na cenę jednostkową produktu. Im więcej go zakupimy, tym koszt za jedną sztukę będzie mniejszy (oczywiście do pewnego momentu ale o tym dalej).

Producenci wprowadzają ograniczenie w postaci MOQ ponieważ minimalna wielkość zamówienia, daje sprzedawcy gwarancję pokrycia kosztów produkcyjnych, personalnych i logistycznych, a także pozyskania wpływu ze sprzedaży.

Ta sama zasada funkcjonuje w odniesieniu do drukarni a w szczególności do drukarni offsetowych. Im więcej sztuk danego produktu zamówimy, tym koszt jednostkowy będzie niższy. Wyjaśnia to zasada korzyści skali. Zgodnie z nią, koszt wytworzenia każdej dodatkowej jednostki spada wraz ze wzrostem produkcji. Im większa produkcja, tym większy zysk dla producenta (aż do pewnej granicy), a w efekcie i większa skłonność do oferowania niższej ceny.

Optymalna wielkość produkcji a korzyści skali.

Czynniki kształtujące MOQ

W drukarni offsetowej, podstawowe czynniki jakie mają wpływ na MOQ to koszt surowca, czyli papieru oraz koszt płyt offsetowych i ich naświetlania, a w szczególności koszty ich zakupu od poddostawcy, który również narzuca określoną minimalną wielkość zamówienia. Do tego należy doliczyć inne stałe elementy druku takie jak farby, ustawienie maszyn drukujących, ich konserwacja czy koszty pracownicze.

Niezależnie od wielkości produkcji, a więc czy drukowany będzie jeden arkusz czy 1000, elementy początkowe są niezmienne. Do każdego druku należy przygotować maszynę, naświecić matryce offsetowe czy wykonać rozjazd arkuszy makulatury zanim przystąpi się do druku właściwego. I te elementy stanowią koszty stałe produkcji niezależne od jej wielkości. A więc niezależnie od tego czy potrzebna jest nam jedna sztuka danego produktu, czy tysiąc – musimy zapłacić minimalną cenę pokrywającą koszt samego rozpoczęcia druku. W przypadku 1 sztuki ten koszt będzie stosunkowo wysoki, ale jeśli zamówimy więcej egzemplarzy to ten sam koszt rozłoży się na cały zamówiony nakład. Producenci maszyn wciąż pracują nad maszynami i systemami które ograniczają koszty początkowe ale w przypadku druku offsetowego wciąż są one znacznie wyższe niż w przypadku druku cyfrowego.

Przykład:

Załóżmy, że koszt początkowy, tzw. uruchomienia maszyny, wynosi 500 zł netto.

W drukarni offsetowej nie tylko sam proces druku potrafi być kosztotwórczy. Wiele z procesów post prasowych wymaga użycia matryc lub skomplikowanego ustawienia długich linii introligatorskich. Im bardziej produkt jest skomplikowany, a mamy na myśli tutaj wysoko uszlachetnione książki lub opakowania, tym koszty uruchomienia takich produkcji są wyższe. Wszystkie koszty początkowe ustawień i matryc sumują się i takim wypadku warto zapoznać się z ofertą wysokonakładowej produkcji.

Z powyższego wynika również fakt konieczności modelowania produkcji poligraficznej wieloma różnymi produktami, które w części modelują cały nakład złożonego produktu. O tym napiszemy w osobnym artykule.

Istnieje grupa produktów które rzadko będą charakteryzowały się niskimi kosztami. W takich przypadkach sugerujemy kontakt z nami i rozważenie propozycji poprzez szukanie alternatyw w innych technologiach. Mamy w tym duże doświadczenie i chętnie doradzimy.

Koszty produkcji.


Istnieją jeszcze elementy stałe druku,ale zależne od wielkości drukowanego nakładu, takie jak koszt surowca czyli papieru oraz koszt farb. Te elementy zawsze uczestniczą w druku ale im większy nakład został zlecony tym więcej tych środków trzeba zużyć.

Wielkość zamówienia, a stany magazynowe

Minimalna wielkość zamówienia nie pozostaje bez wpływu także na stan magazynowy przedsiębiorstwa. Jeśli drukarnia ma zapewnione stałe zlecenia, czyli np. ma zagwarantowane od klienta, że raz w miesiącu będzie zamawiał określony nakład danego produktu, to daje to możliwość zaplanowania stanów magazynowych i np. jednorazowego zamówienia od dostawcy większej ilości papieru, a tym samym negocjowania jego ceny. Dodatkową korzyścią jest gwarancja posiadania surowca na kolejne produkcje. Minusem jest za to koszt magazynowania.

Należy zwrócić uwagę, że nie uwzględniono tu kosztów zewnętrznych, takich jak transport, ponieważ to zwykle klient decyduje, czy wliczyć transport do ceny produktu, czy ma on być kalkulowany osobno.

Negocjacje MOQ

Jeżeli jesteśmy klientem i MOQ wyznaczona przez dostawcę jest dla nas zbyt wysokie, warto negocjować tak, aby możliwie nisko zbić minimalną wartość zamówienia przy jednoczesnym zachowaniu w miarę korzystnej ceny jednostkowej. Niektórzy dostawcy zgadzają się na taki układ, mając nadzieję na otrzymywanie większych zamówień w przyszłości. 

Jeżeli dostawca nie zgadza się na obniżenie wyznaczonej minimalnej wartości zamówienia, możemy zaproponować, że zapłacimy drożej za pojedynczy produkt. Istnieją przedsiębiorstwa, które preferują wydać więcej i otrzymać dokładnie tyle produktów, ile w danej chwili potrzebują, niż składować towary, które ostatecznie nie będą miały zastosowania/zbytu.

Podsumowanie

Ten artykuł w poglądowy sposób ma przedstawić zasady działania firm produkcyjnych i usługowych w ujęciu szczególnie drukarni offsetowych. Powyższe ma za zadanie wyjaśnić skąd biorą się wysokie koszty początkowe w wymagających i złożonych produkcjach jednocześnie informując iż istnieją alternatywne rozwiązania które chętnie przedstawimy jeśli będzie istniała taka potrzeba.

Przypominam iż wyżej wymienione ma względnie szersze zastosowanie w obszarze B2B niż w rynku sprzedaży detalicznej.

Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania oraz jak zawsze doradzimy w sprawie dobrania technologii a także organizacji specyfikacji zamawianych produkcji. Pozostajemy otwarci na kontakt.

Projekt i wykonanie:webjaksklep.eu